2.2 Financiën
Doelstellingen
We werken aan de volgende doelstelling(en):
- Uitvoeren van een stabiel financieel beleid met heldere afspraken, maar ook financiële lenigheid om in te spelen op nieuwe omstandigheden.
Hoe ver zijn we met het realiseren van onze doelstellingen?
In het coalitieakkoord ‘Samen Duurzaam Vooruit’ is gekozen voor een degelijk financieel beleid in onzekere tijden. Onze ambitie is om ons huishoudboekje blijvend op orde te houden door een stabiel financieel beleid, heldere afspraken en financiële lenigheid om in te spelen op nieuwe omstandigheden.
In november 2022 heeft de gemeenteraad een structureel sluitende meerjarenbegroting vastgesteld. belangrijke uitgangspunten daarbij waren:
- We werken aan de actuele crises door Rijksmaatregelen snel en goed uit te voeren.
- We laten in deze begroting de algemene reserve in tact, ondanks dat hier een overschot van ruim € 8 miljoen zit. We houden dit overschot aan zodat onze algemene reserve kan fungeren als noodfonds om maatregelen te kunnen nemen om de effecten uit de energiecrisis te verminderen.
- Vitale maatschappelijke infrastructuur blijft overeind. Indien nodig ondersteunen we verenigingen en instellingen extra. Daarbij ligt er ook een belangrijke taak bij deze organisaties zelf om energie te besparen. Dit noodfonds zetten we indien nodig ook in voor maatregelen voor individuele huishoudens (extra kosten bijzondere bijstand/ schulden etc.) en voor ondersteuning aan organisaties en maatschappelijke instellingen.
- Onze focus blijft gericht op de lange termijn opgaven en tegelijkertijd werken we aan de urgente en actuele crises die zich voordoen. De langere termijn opgaven zijn voor ons:
- Verstedelijkingsopgave (woningbouw en mobiliteit);
- Klimaatopgave (klimaatadaptatie, energie- en warmte transitie en verduurzaming)
- Goede dienstverlening, transformatie en kostenbeheersing sociaal domein;
- Stedelijke (maatschappelijke) voorzieningen voor een aantrekkelijk stad;
- Duurzaam houdbare voorzieningen voor vitale dorpen.
- We blijven investeren in de 100.000 gemeente.
- We blijven financieel gezond en solide begroten.
Naar de toekomst moeten de nadrukkelijke rekening houden de forste kostenstijging door de sterke inflatie en door sterke stijging van de rentekosten. Deze ontwikkelingen monitoren we en we sturen bij als dat nodig is. Voorspelbaar financieel beleid: in slechte en in goede tijden.
Wat hebben we hiervoor gedaan?
- Na het coalitieakkoord maakten we voor de zomervakantie in 2022 een kaderbrief. In deze kaderbrief stelden we de belangrijkste kaders en uitgangspunten vast voor de programmabegroting 2023-2026.
- We lobbyden in 2022 via onder andere de G40 en de VNG richting het Rijk op het gebied van:
- voldoende middelen voor jeugdzorg en uitvoering Wmo;
- terugdraaien van de zogenaamde opschalingskorting vanaf het jaar 2026;
- herstel van de systematiek "samen de trap op- samen de trap af" vanaf het jaar 2026 en/of een invoering van een andere, stabielere financieringssystematiek met voldoende financiële middelen beschikbaar voor gemeenten;
- aanpassing van wetgeving rondom no cure-no pay bureaus;
- voldoende middelen voor de uitvoering van de energietransitie;
- voldoende middelen voor de ruimtelijke opgaven.
- We investeerden extra in werving van subsidies op het gebied van woningbouw, klimaat & energie en mobiliteit. Ondersteund via een extern bureau maken we op strategisch beleidsniveau hiervoor meer capaciteit vrij. Voor de toekomst evalueren we dit en verwachten dat we, gezien onze grote ambities nog aanvullend moeten investeren in lobby en subsidieverwerving.
- We actualiseerden de strategische financiële verkenning van onze ruimtelijke ambities. Daarbij hebben we gelden gereserveerd voor de mobiliteitsopgave, de spoorzone en de verstedelijkingsopgave.
- Per 1 januari 2022 zijn we gestart met een nieuw financieel pakket. Hierin zijn verbeteringen doorgevoerd, die ook door de accountant eerder waren aangegeven. Verdere doorontwikkeling vindt plaats in 2023.
- We hebben ons voorbereid op de invoering van de rechtmatigheidsverklaring door het college vanaf het jaar 2023 (start nieuwe wet). Het jaar 2022 gebruikten we als pilot jaar om controles en rapportages hierop aan te passen.
- We monitoren periodiek de betalingstermijn van onze facturen. De norm van 90% tijdige betaling binnen 30 dagen is gerealiseerd.
- We hebben een fiscaal beleidskader opgesteld waarin we onze fiscale visie, het fiscale beleid en de hoofdlijnen van de fiscale processen en organisatie hebben vastgelegd. Dit doen we om in 2023 toe te werken naar een vernieuwd horizontaal toezicht convenant met de belastingdienst.
- Onze planning & controlproducten zijn digitaal beschikbaar via http://financien.oss.nl .
- We proberen de gemeenteraad beter in positie te brengen door vaker verdiepende gesprekken/ thematische discussies te voeren in de rekeningcommissie.