2.2 Bestaanszekerheid
Doelstellingen
We werken aan de volgende doelstelling(en):
- Inwoners in Oss hebben bestaanszekerheid en kunnen meedoen in de samenleving
- Er is een maximaal gebruik van de mogelijkheden uit het armoedebeleid voor kwetsbare groepen
- Er is goede ondersteuning voor inwoners met problematische schulden
Hoe ver zijn we met het realiseren van onze doelstellingen?
Uit de minima-effect rapportage die NIBUD voor ons begin 2022 heeft uitgevoerd, is opnieuw gebleken dat wij een ruimhartige armoedebeleid hebben. Dat zit in de breedte van mogelijkheden en regelingen en de relatief hoge vergoedingen die wij daarbij inzetten. Conclusie was ook dat we verder kunnen verbeteren voor enkele specifieke doelgroepen, met name voor gezinnen met kinderen tussen 12-18 jaar. Dit nemen we mee in het nieuwe beleidskader Armoede en Schulden.
Nieuwe noodmaatregel was de Energietoeslag vanuit het Rijk om de gestegen energiekosten te compenseren. Wij hebben de uitbetaling daarvan voortvarend ingericht uitgevoerd. Ook de Osse uitbreiding van de doelgroep naar 130% van het bestaansminimum is opgepakt. We hebben met de EET (eenmalige energietoeslag) 2022 inmiddels 5338 aanvragen in behandeling genomen.
Wat hebben we hiervoor gedaan?
- We hebben de energietoeslag uitgekeerd en deze doelgroep ook onze andere voorzieningen aangeboden.
- We hebben ingezet op laagdrempelige ondersteuning in de wijk door het organiseren van inloopspreekuren.
- We hebben maatwerk toegepast voor inwoners die buiten de doelgroep vielen, maar toch ondersteuning nodig hadden.
- We hebben met armoedepartners de wenselijkheid en haalbaarheid van een gezamenlijke toegang in inkomenstoets onderzocht. We concludeerden dat het gaat om een professionele intake, waar de inwoner zich ook meldt. Daarvoor hebben we een interactieve routekaart ontwikkeld die hierbij helpt. De routekaart verkeert nu in een testfase.
- De implementatie van de Samenwerkwijze is voorgezet.
- Op basis van de meldingen vanuit ons systeem voor vroegsignalering voerden wij actief gesprekken met inwoners die betalingsachterstanden op de eerste levensbehoefte (huur, energie, water of zorgpremie) hebben.
- Wij zijn aangesloten bij de Nederlandse Schuldhulproute: inwoners met betalingsachterstanden of ‘rood staan’ bij aangesloten banken, zorgverzekeraars, energiemaatschappijen krijgen een signaal om hulp te zoeken. Dit gebeurt door hen te wijzen op de website geldfit.nl. Inwoners kunnen hier anoniem een test doen en worden doorverwezen naar de juiste lokale ondersteuning.
- We nemen deel in het ‘Schuldenknooppunt’ en hebben zo vaste afspraken met grote schuldeisers over de automatische goedkeuring van een betalingsvoorstel. De doorlooptijd van minnelijke schuldregeling wordt daarmee verkort.
- Conform de aangenomen motie Schuldenrust voor inwoners volgen we de ontwikkelen rond de landelijke pauzeknop schuldhulpverlening en hebben de invoering daarvan voorbereid.
- Wij ontwikkelen schuldhulpverlening voor ondernemers. Deze nieuwe wettelijke taak vraagt specifieke kennis, die we nog aan het opbouwen zijn. We werken samen met OverRood en gaan in 2023 samenwerken Geldfit Zakelijk.
- Het convenant dat wij eind 2021 met bewindvoerders in Oss en regio hebben gesloten hebben we in een evaluatief gesprek besproken. Daar hebben we besloten om het convenant voort te zetten en uit te breiden met meer bewindvoerders.
- We hebben schuldsanering geïmplementeerd voor inwoners met minimale afloscapaciteit en evalueren de opbrengst daarvan in 2023.
- We hebben de pilot AJOSS voor jongeren met schulden verlengd en evalueren de werkwijze en opbrengsten in 2023.
- Op het KWIC (voorheen ROC De Leijgraaf) loopt een 3-jarige pilot met een financieel spreekuur voor jongeren. Eind 2023 evalueren we deze pilot en nemen we een besluit over een eventuele verlenging en de bijbehorende financiën.
- Er is een eerste oriëntatie gemaakt op de invoering van de app Kwikstart voor jongeren. Deze app voorziet jongeren van relevante informatie op allerlei gebieden en is ondersteunend op de weg naar zelfredzaamheid.