2.3 Opvang, onderwijs en onderwijshuisvesting
Doelstellingen
We werken aan de volgende doelstelling(en):
- Onderwijs in Oss is inclusief en biedt kinderen gelijke kansen voor de ontwikkeling van hun talent
- Er is een goede aansluiting van jeugdhulp op ondersteuning in opvang en onderwijs
- Onderwijshuisvesting is van goede kwaliteit
Hoe ver zijn we met het realiseren van onze doelstellingen?
In 2022 realiseerden we diverse activiteiten en ontwikkelden we met onze samenwerkingspartners nieuwe projecten zoals De Bibliotheek op School voor leesstimulering en gelijkere kansen en zijn we gaan samenwerken met de Gelijke Kansen Alliantie van het ministerie van OCW.
Werken aan inclusief onderwijs, inclusieve samenleving en gelijke kansen is een kwestie van lange adem en is complex. Daarbij waren er in 2022 verschillende onvoorziene ontwikkelingen waar we op in moesten spelen zoals de instroom van ontheemden (Oekraïners, nieuwkomers) en de gevolgen van stijgende energieprijzen. Zo hebben het basis-, voortgezet- en mbo onderwijs de capaciteit moeten opschalen om onderwijs aan nieuwkomers te kunnen bieden. Tevens voerden we met het basisonderwijs een actie uit om te voorkomen dat kinderen zonder ontbijt naar school gaan.
Wat hebben we hiervoor gedaan?
- We zetten de (succesvolle) aanpak van voortijdig schoolverlaters en verzuim vanuit het Regionaal Bureau Leerplicht BNO voort om te blijven behoren tot laagste percentages van Nederland.
- We ondersteunden vanuit het RBL-BNO actief de bredere doelgroep kwetsbare 16-23 jarigen door ze terug te begeleiden naar school. De aanpak is onderdeel van de regionale Jongerenaanpak als onderdeel van Noordoost Brabant Werkt. We hebben al deze jongeren in beeld.
- In samenspraak met onderwijs en opvang ontwikkelen we projecten en activiteiten gericht op de gevolgen van de COVID-19 periode zoals die in de loop der tijd duidelijk worden (Nationaal Programma Onderwijs (NPO)). Eind 2022 is besloten om op alle scholen en opvanglocaties de “Bibliotheek op school en opvang” in te richten waarmee we de het leesplezier en de taalontwikkeling van kinderen optimaal willen ondersteunen.
- Het Onderwijsachterstandenbeleid is geactualiseerd naar de Osse Sporen naar kansen. In deze sporen zetten we in op taalontwikkeling, een passende ondersteuning in passend onderwijs en op kansengelijkheid. In een werksessie met betrokken sectoren (opvang, onderwijs, GGD en Ons Welzijn) zijn plannen voor invulling van de sporen geconcretiseerd.
- We hebben opnieuw het project huiskamerklas op het TBL gefinancierd waarin extra wordt ingezet op het voorkomen van schooluitval in combinatie mentale gezondheid.
- We implementeren de aanpak Passende opvang van kwetsbare kinderen. Kinderopvang werkt hierin samen met CJG, GGD en jeugdhulpaanbieders om bij zorgsignalen tijdig ondersteuning te kunnen bieden. In de opvang functioneert het Expertiseteam naar tevredenheid bij zorgvragen rond peuters. Samen met de opvang oriënteert de gemeente zich op dit moment op versterking van de kennis bij pedagogisch medewerkers rond peuters met complex gedrag.
- We intensiveerden de samenwerking met ouders rond NT2 en VVE (Voor- en Vroegschoolse educatie): kinderopvang, scholen en de gemeente werken hiervoor samen met de lokale actiegroep Global Goals. In 2022 is aandacht besteed aan meertalig voorlezen. Samen met Global Goals zijn filmpjes gemaakt en folders in verschillende talen. Deze zijn in de bibliotheek gepresenteerd.
- Voor instromende niet-Nederlandstalige kinderen in de basisschoolleeftijd, ook kinderen van arbeidsmigranten, continueerden we de aanpak met aparte taalklassen en vliegende brigades voor taalondersteuning. In 2022 is het aantal taalklassen vergroot door de toenemende vraag van vluchtelingenkinderen (w.o. Oekraïners). Deze uitbreiding is in samenwerking met de scholen gelukt ondanks de personele tekorten in dit veld. Ook het voortgezet onderwijs en mbo hebben de capaciteit moeten opschalen voor de Internationale Schakelklassen (ISK). Tevens zijn vanwege tekort aan NT2-docenten andere samenwerkingsoplossingen gezocht. Zo hebben we cultuur- en theaterdocenten kunnen koppelen aan het mbo-ISK.
- Rondom de aansluiting tussen onderwijs en jeugdhulp wordt gewerkt aan een nauwe samenwerking met de samenwerkingsverbanden PO en VO voor onze regio en de gemeente Maashorst, Bernheze en Meijerijstad. Er is een gezamenlijke ontwikkelagenda opgesteld waarin dyslexie, onderwijs-zorgarrangementen en thuiszitters speerpunten zijn.
- We zijn aangesloten bij de experimentenregeling vanuit het ministerie van OCW samen met SO de Sterrenkijker locatie Oss, SO de Vlinder in Reek en met de gemeente Maashorst. Hierbij onderzoeken we manieren om thuiszitters (5 leerlingen uit Oss) weer naar school te krijgen.
- De rol van de onderwijscontactpersoon is geëvalueerd en dit heeft geleid tot taak- en uren verheldering. De komende periode wordt onderzocht hoe de rol van de onderwijscontactpersoon nog effectiever kan worden ingevuld.
- We leveren een bijdrage aan de sociale versterking Schadewijk, waarbij wij vanuit opvang en onderwijs onder andere insteken op ondersteuning van IKC Regenboog. In september 2022 startte het naschools, verrijkend activiteitenaanbod in de Schadewijk. Het heeft de naam Kodoss (Kom, Ontdek, Doe, Schadewijk, Oss) gekregen. Het betreft laagdrempelig, vrij toegankelijk aanbod voor kinderen in de Schadewijk. Vijf dagen in de week voeren vrijwilligers en partijen zoals Avem kinderopvang, Muzelinck en het Sport Expertise Centrum dit uit.
- We voeren onze plannen voor onderwijshuisvesting uit conform het overleg met de schoolbesturen en door de gemeenteraad vastgestelde Integraal HuisvestingsPlan (IHP). In 2022 hebben we hierover een BOT (Benen op Tafel) sessie met de Raad gehad en gezamenlijk met de schoolbesturen hebben we het IHP geactualiseerd. Jaarlijks hebben we accountoverleggen met de schoolbesturen.
- Samen met het schoolbestuur SAAM werken we aan vervangende nieuwbouwplannen voor de basisscholen De Korenaer/J.F. Kennedy (KC De Aventurijn) en de Nicolaasschool (KC Nicolaas). De investeringskredieten zijn vastgesteld door de Raad in januari 2022 en in december 2022 heeft het college extra krediet verstrekt voor KC De Aventurijn. Volgens planning worden deze voorzieningen in de tweede helft van 2023 opgeleverd.
- Samen met het schoolbestuur Optimus werkten we aan een vervangend nieuwbouwplan voor de scholen in Megen/Macharen/Haren.
- Samen met de schoolbesturen Hub Noord-Brabant en Oosterwijs en het Samenwerkingsverband PO6 werkten wij aan de realisatie van een integrale voorziening voor het speciaal onderwijs (2 scholen onder 1 dak). Het voorbereidingskrediet is opgesteld; hierover besluit de gemeenteraad in maart 2023.
- Samen met de schoolbesturen Hub Noord-Brabant en Oosterwijs werkten wij aan de realisatie van een integrale voorziening voor het voortgezet speciaal onderwijs (2 scholen onder 1 dak). Het voorbereidingskrediet is opgesteld; hierover besluit de gemeenteraad in het voorjaar van 2023.
- Samen met het schoolbestuur Optimus onderzochten wij de mogelijkheden voor een vervangend renovatie/nieuwbouwplan voor het speciaal basisonderwijs Het Baken.
- Samen met de schoolbesturen SAAM en Filios werkten wij aan een plan voor vervangende huisvesting van de scholen IKC De Regenboog, De Teugelaar en De Nieuwe Link die in de te herstructureren Schadewijk liggen.
- Samen met de schoolbesturen SAAM en Filios zetten wij in op een haalbaarheidsonderzoek voor een vervangend nieuwbouwplan voor De Lockaert en De Polderhof.